Hogyan készíts 30-fotós albumot sajátkezűleg könnyen és gyorsan?

Kedves Olvasóim!
Ma megosztom annak az albumnak az elkészítési módját lépésről-lépésre, amely a nyár végi - ősz elejei Heidi Swapp 30-napos fotós kihívása keretében készült képeimet foglalja magába. Az albumot csak most készítettem el, de úgy megörültem neki, hogy rögtön eldöntöttem, ugyanilyen módon készítem el a December napjai 2015 c. albumomat is. Sőt, nemcsak a szerkezete, hanem a tartalma is nagyon hasonlít majd ehhez az albumhoz, mert rájöttem, ez az a módszer, amiben leginkább bízhatok, hogy azt követve, be fogom fejezni az idei albumomat. Miért nem fejeztem be az eddig elkezdett december napjairól szóló scrapbookalbumokat? Erről írtam tegnap a Hogyan ne csinálj december daily albumot c. bejegyzésben.
Lássuk viszont most már a kis albumot, aminek az alapját a tervezéssel és kivitelezéssel együtt, két és fél óra alatt állítottam össze.

Először néhány bevezető gondolatot osztok meg veled, majd jön egy vaskos rész, sok képpel és a részletes leírással. Lépésről-lépésre megmutatom neked, hogyan készítettem az albumot. Holnap (December 3-án pedig) jön a szokásos kiegészítésem azoknak, akiket nemcsak a "hogyan" rész, hanem a "miért" is érdekel, azaz, hogy miért így készítettem, mi a célom ezzel és miért így alakítottam ki a dizájnt.

Az album szerkezete

Maga az album tulajdonképpen egy kézzel készült "könyvborítóba" foglalt harmonikaalbum. A harmonika meghajtogatott scrapbookpapírokból készült, s mivel én egyoldalas papírokkal dolgoztam, s párosával összeragasztottam őket, ezért erős alapot képeznek. Minden oldalra egy fotó került, a fotó alá pedig kisebb zsebet terveztem, amibe a képaláírás és/vagy a képhez kapcsolódó valamilyen apró tárgyi emlék kerülhet. Az albumot egy hosszabb, pamut szegőszalag zárja le, amivel körbetekertem a borítót is.

Hozzávalók, papírok, kartonok

  • Az album oldalaihoz 8 db egyoldalas, 30,5x30,5 cm-es scrapbookpapírt használtam fel. Ha kétoldalas papírokat használsz, elegendő lesz 4 db is.
  • A fentieken felül, a zsebekhez 2 db és egy félbevágott egyoldalas, 30,5x30,5 cm-es scrapbookpapírt választottam. Kétoldalas esetén is ugyanennyire lesz szükséged.
  • A borítóhoz kellett 1 db 30,5x30,5 cm-es scrapbookpapír
  • A borítók belső beborításához és a gerinc fedésére 1 db 30,5x30,5 cm-es egyszínű scrapbook kartonra lesz szükség
  • Szürkekartonból (bármilyen, a háztartásban megtalálható dobozból kivághatod, pl. cipősdoboz, gabonapelyhes doboz, stb) 2 db 12x16 cm-es és 1 db 6x16 cm-es darabot készíts elő.
  • Ezenkívül kétoldalas ragasztót, Pentart expressz vagy erős folyékony ragasztót és
  • kb. 90 cm szalagot kell még elővenned.

30-fotós minialbum elkészítése lépésről-lépésre

  • Vágd félbe a 8 db scrapbokpapírt és csodáld meg, milyen jól mutatnak egymás mellett. :)
  • Mind a 16 papírt hajtsd meg két helyen, 11 és 22 cm-nél. Észre fogod venni, hogy a harmadik rész jóval keskenyebb az előző kettőnél. Nem baj, ezt szándékosan így akarjuk.
 
  • Vedd elő a kétoldalas ragasztódat és az előbb említett keskenyebb részre ragassz négy ragasztócsíkot a szélei mentén. Forgasd úgy a papírt, hogy ez a rész a bal oldalra kerüljön. Közben, a két hajtásvonalat hajtsd meg a képen látható irányba (Origamiban az egyik völgyhajtás, a másik pedig hegyhajtás).
  • Rendezd be sorba a papírjaidat úgy, hogy ne legyen kettő azonos egymás mellett. (Ha nem sikerült, és mégis kettő egyforma egymás mellé került, ne búslakodj. Pszt! Rajtad kívül soha senki (de tényleg) nem fogja kiszúrni, kivéve, ha mentegetőzve rátereled a figyelmet. :) )
  • Jobbról balra haladva, 8 db papírcsíkot ragassz össze egymás után. Mindig a keskeny, felragasztózott blokk kerül a következő papír 11x15,25 cm-es blokkjának hátuljára.
  • Láthatod a fenti két képen, hogy én, mielőtt lehúztam volna a ragasztók hátulját, csak egy kicsit választottam le és hajtottam ki azokból kifelé. Így pontosan be tudtam illeszteni a megfelelő helyre (hajtásvonalhoz igazítva a másik papír szélét) és akár még mozgatni is tudtam. Amikor a helyére került, csak kihúztam a ragasztócsíkot és már ott is maradt!
  • A fenti két kép az egyik a színes, a másik a fehér hátulja felől készült.
  •  Amikor összeragasztottad a 8 papírt, már kezdhetsz lelkesedni, milyen szép kis albumod lesz. :)
  • Most egy kis trükkös rész jön. A nyolcadik lap utolsó blokkját vissza kell hajtanunk, hogy a végén kijöjjenek a papírok. Így most a fehér felükkel felfelé, a középső blokkra tedd a ragasztót, és az előbbihez hasonló módon, a ragasztó segítségével, a kihajtós módszerrel ragaszd rá a legutolsó téglalapot a középsőre. Természetesen azt a ragasztót, ami a hajtásvonalban van belül, azt eleve szedd le, mert másképp ottmarad és nem fog ragadni. :)
  • Ezután, szépen figyelve (én egyszer elrontottam, azért szólok), ragaszd végig az összes papír hátoldalát a harmonika oldalaira. Ha nem szeretnél sok papírt elhasználni, itt akár már a keskeny harmadik blokkokat le is vághatod. Én nem vágtam le, mert bár több papírom bánta, szépek lettek a lapok külső oldalai és stabilabb is lett az album.
  • Itt, ennél a pontnál állj meg egy kicsit, és hajtogasd ide-oda az albumodat. Én is így tettem. Ha jól csináltad, akkor 30 db oldalad van, a vége pedig két keskeny rész. Nézegettem és beleképzeltem a képeket meg a zsebeket, és gondoltam, milyen szép lesz!
  • Ezután, vágd fel a zsebhez kiválasztott 2 db és a fél scrapbookpapírt 12x5 cm-es csíkokra. Készíts 30 db-ot!
  • Ez a rész, ami most jön, a legeslegmacerásabb, melósabb és kísértő, hogy abbahagyja az ember. Ezért szólok előre, hogy fel tudj rá lelkileg készülni. Ha van egy pont, amikor az ember legszívesebben hagyná az egészet, akkor az ez lesz! Bocs. Utálni fogod kb. a 12-15-nél, és folyton számolgatni, hogy mennyi nyomorult zseb van még. De, tarts ki, kérlek, mert totál megéri, mert az ezutáni lépéssel nagyon meg fogsz örülni annak, hogy mégsem adtad fel! Na, mondom, mit tegyél a 30 db kis papírral...
  • Az összes kis papírból zsebet kell csinálni, méghozzá oly módon, hogy három oldalát 1-1 cm szélességben be kell hajtani (ezek lesznek a ragasztófülek), de még mielőtt ráragasztanád a ragasztót, le kell vágni mind a négy sarkát 45°-ban, hogy kisimuljon a felragasztáskor, illetve, hogy felül is könnyen belecsúszhasson a kommentár (vagy tárgyi emlék). 
  • Ezután, ha végeztél a vagdosással, jön a totál unalmas rész: minden ragasztófülre fel kell rakni a ragasztót. Na, de ha kész, akkor aztán, jön a tuti!!
  • Játékos munka következik, amit bőségesen megérdemelsz. Fogod a zsebeket és rá kell ragasztanod az album lapjainak aljára. Tedd őket lehetőleg olyan oldalakra, ahol kontrasztot alkotnak a háttérpapírral. Nem fog sok kilátszani belőlük, csak alul körben kb. 0,5-0,5 cm, de így pont jó lesz. Ha elkészültél, megint kis repkedő boldogságpillangó lesz a jutalmad, mert bizony nagyon jó látni, amikor már egy ilyen fázisban van egy munka. Már csak a borítót kell megcsinálni és beragasztani ezt, amit az imént összeraktál. Szuper, haladunk!
  • Fogd a két szürkekarton téglalapot, a 12x16,5 cm-eseket, és vágd hozzá fel a borítóhoz választott scrapbookpapírokat. Hagyj körben legalább 1,5 cm-es ráhagyást. 
  • Helyezd középre és erős papírragasztóval ragaszd rá a kartont a papír hátuljának közepére. 
  • Vágd le mind a négy sarkát úgy, ahogy látod a képen, de úgy, hogy hagysz kb. a karton vastagságától függően 1-2 mm-t még a vágás és a karton sarka között.
  • Hajtsd be a négy oldalán a túllógó papírszéleket és ragaszd le a ragasztóval. 
  • Ismételd meg ezt a másik kartonnal is.
  • Amíg száradnak a borítók, vágj ki egy 12x20 cm-es téglalapot az egyszínű kartonból és ragaszd a közepére a 6x16 cm-es harmadik szürkekarton-darabot.
  • Ragaszd rá a másik két, már bevont szürkekartont e mellé, a két széle mentén, de úgy, hogy közöttük hagyj ki kb. 3 mm-t.
  • Hajtsd be a karton kilógó széleit, ragasztózd be és máris elkészültél a borító külsejével.

  • Utolsó előtti lépés következik, és mindjárt kész az albumunk alapja! A kartonból elvileg, most maradt egy 15,25 cm magas és 30,5 cm-es rész. Én ebből levágtam kb 0,5 cm-t az egyik rövidebb oldalából, de lehet, hogy nálad a karton nem vesz fel ennyit és többet kell majd levágni. Felragasztás előtt mérd oda az albumhoz. 
  • Folyékony, erős ragasztóval ragaszd be ezt a kartont a borító belsejére és óvatosan hajtsd meg a hajtásvonalaknál, a gerinc mentén.
  • Ragaszd be a szalagodat az album hátsó borítójának belsejére úgy, hogy bal oldalra (az album belseje felé) kb. 30 cm-t hagysz. Én kétoldalas ragasztószalagot használtam.
  • Ahogy korábban is írtam, hogy ha jól csináltad a harmonikádat, maradt egy keskenyebb blokk a végén. Ennek a hátuljára ragassz kétoldalas ragasztókat és hajtsd ki körben a végüket. Ne zavarjon meg a kép! Ezt kicsit bénán fotóztam, tkp. csak a kész borító mellé tettem a megfordított harmonikaalbumot, hogy lásd, így raktam rá a ragasztót a hátuljára. De, itt csak az asztalon van még az album és a borító is, csak kiterítve.
  • Ragaszd be ezt az egész harmonika albumot a hátsó borítóba úgy, hogy a hajtásvonal közelébe kerüljön a bal oldala ennek, a ragasztóval ellátott résznek. Tehát az album balra nyílik, kvázi visszafelé (de nem baj, ez lesz a vége a képsorozatodnak.
  • Azért, hogy ne legyen ilyen csúnya, a maradék egyszínű kartonból egy 10,8x15 cm-es téglalapot ragassz rá a scrapbookpapírokra és béleld ki a hátsó borító belsejét. Így teljesen elkészültél az albumalapoddal! SZU-PER VAGY!!


Felmerülhet még egy kérdés, hogy miként záródik az album? A rövidebb szalagot fektessük rá az összehajtogatott harmonika-lapokra, hogy jobb oldalt kilógjon. Ezek után a kilógó hosszabb szalagot bal oldali irányban tekerjük rá az albumra, majd a hátulja felől kössük össze a még kilógó rövidebb szalaggal.

Remélem, hogy tetszett, amit itt olvastál, s kedvet kaptál ennek az albumnak az elkészítéséhez. Sok lépésből áll, az igaz, de, mivel ismétlődő lépések vannak benne, gyorsan haladós, higgy nekem! Teljesen jól fel lehet használni hozzá maradék vagy akár vadonatúj (khm. vagy régóta várakozó) scrapbookpapírokat. Nem csak karácsonyi vagy fotókihívásos albumhoz készítheted, hanem bármilyen, nagy tömegben nálad lévő, előhívott képekhez. Ez egy alap, amiben megférnek egymás mellett a képek és a jegyzetek, akár a kisebb tárgyi emlékek is.

Nem egy nagy faxni, és még, amit látsz belőle, az természetesen nem a végső változat, hiszen az egyes oldalak díszítésébe még nem sok energiát feccöltem. Viszont, ami az előnye, hogy kész van! Benne vannak a képeim, és a zsebekben a kommentárkártyára felírva az Instagramon szereplő fotók jegyzetei is. Már tényleg csak kis zászlócskák hiányoznak és a borítóra egy egyszerű felirat.

Nekem irtó jól esik ránézni, szeretem és örömmel lapozgatom. Sőt, azóta a fiaim is. :)

Remélem, ezzel a segítséggel hozzá tudtam járulni a te decemberi albumodhoz elkészüléséhez is.

Köszönöm szépen, hogy ma is itt jártál.
Barátsággal üdvözöllek:
Budaházi Brigitta, Gigi

Megjegyzések